Sign my
GuestBook

LTM 51 in HO

Projectvoorbereidingen - LTM 51

In de eerste maanden van 2020 bouwde ik mijn NBDS 119 af gedurende nogeal moeilijke familiomstandigheden. Spuiten en belijnen vraagt om een rustige geest en als ik dat dus even niet had hield ik me bezig met onderzoek naar de LTM 51.

Ik identificeerde de delen die ik nodig had op basis van tekeningen en foto's en maakte de onderstaande lijst.Ik bestelde ze op 30 maart, temidden van de beruchte Corona crisis.

Mogelijk dat er tijdens het project nog meer delen nodig blijken. Die zal ik dan aan de lijst toevoegen. De lijst geeft ook meteen inicht in de kosten dit model.....

Lijst van bestelde delen voor de LTM 51

 

 

Ik nam een standaard sorteerdoos en paste die aan met een mooi dekplaatje in afwachting van de aankomst de bestelde delen.

Weinert delen (3 april 2020)

Dit pakje arriveerde als eerste al een paar dagen na de bestelling. Net jes verpakt. Helaas werd het verzonden via DHL, een transporteur die nooit nalaat mij teleur te stellen. Ook dit keer maakten hun roep waaar. Ik kreeg een email dat ze ons niet thuis hadden getroffen terwijl het pakje door mijn vrouw was aangenomen en op de piano lag.

 

Ik haalde mijn schouders op en maakte de doos open.

IIk heb al geleerd dat een bestelling van meer dan €150 aankomt met teleurstellend weinig gewicht. Als je per effectieve gram gaat rekenen is dee onderdelenbusiness misschien wel eens duurder dan goud.

No 8260, handwielen, drie spaken
8262 Hijsogen voor op het dak
8290, remslangen, ik had twee sets besteld, dus in totaal acht. De lok heeft namelijk vier slangen aan elke zijde.
8292, remslangen (vacuumrem?)
8365, bel met klepel, ik heb er maar een nodig dus de andere gaat in de voorraad.

8780, zandkisten, ik had niet begrepen dat er vier in een verpakking zaten dus ik had twee sets besteld, Een setje gaat dus de voorraad in.

 

8982, smeerpompen, twee stuks besteld.
82016, remkraan
8934, remschoenen. ok hier heb ik niet begrepen dat er vier stel in de verpakking zaten. Ook nu heb ik een verpakking voor de voorraad over.

82017, armaturen voor de achterzijde van de ketel. Oorspronkleijk bedoeld voor de kleinere eenheidsloks zoals de BR 64. Ik zal delen voor de ketel gebruiken, maar ik zal er ook de terugslagklep voor de ketelvoeding van maken.

87043 Ladders van een BR 50 warvan ik heb geschat dat ze ongeveer juist zouden zijn. Ik zal ze hoe dan ook moeten aanpassen.

82602, handwielen met 4 en 5 spaken. Van plastic, dat vond ik teleurstellend. Ik had gehoopt op messing gietwerk.

Woensdag 6 mei 2020: Alan Gibson

 

Zes stel wielen, voldoende askrukken met bijbehorende bussen, een set geveerde aspotten (ik had al een stel)

Vrijdag 15 mei 2020: Philotrain

870/10701 Geveerde schroefkoppelingen (2)
870/50102 Veiligheid

870/10201 Luchtslangen (8)

Ik had deze meteen meebesteld bij Philotrain om mijn uitgeputte voorraad voor gewone Nederlanfse modellen aan te vullen maar ik hetb twee stel toch maar in mijn doos voor de LTM 51 gestoken en dan zal ik die nemen die het beste is, die van Weinert of van Philotrain

870/50001 Luchtpomp
870/50006 Handwiel voor de rookkastdeur
870/50301 Schoorsteen
870/50501 Bel met klepel
870/50602 Tram lampen (4)
870/50702 Krikken
870/50802 Hijsogen voor het dak van het machinistenhuis

Diversen

 
Afgezien van de vele delen die je voor deze lok moet bestellen is er ook altijd een zekere mate van algemene voorraad die je er op na moet houden. En wat is dan algemeen en wanneer wordt het specifiek voor een project? Neem nou 22 mm messing buis met 1,5 mm wandddikte. Algemeen verkrijgbaar. Maar de kans dat ik die buis anders dan als een ketel voor de LTM 51 zal gebruiken is wel minimaal.

Deze algemene voorraad kwam aan op 20 mei 2020 (van links naar rechts):

  • 22 mm massief messing
  • 22 mm messing buis
  • 12 mm massief messing
  • 13 mm fosfor brons
  • 10 mm staal

Het is inderdaad algemene voorraad die je in huiswil hebben voor eventualiteiten zonder specifiek doel, met uitzondering van de ketel die al bestemd is voor de ketel van de LTM 51.